C.N.R.S.
 
Dictionnaire du Moyen Français (1330-1500)

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1
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     ABANDONNER     
-

Soi abandonner à + subst. : Aucuns pour echever le parler des gens, et afin que on ne les juge devos, se abandonnent a paroles et vie mondaine, et a boire et a mengier, et souvant trebuchent en pis. (GERS., Pent., p.1389, 82).

2
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     ABSTENIR     
2.

[Le compl. désigne une chose abstr.] : Or pleust a Dieu que le Saint Esperit huchast et hurtast a la porte des cuers de toutes les personnes qui sont enthechees de telz vices, afin que s'en abstenissent et confessassent ! (GERS., Pent., p.1389, 77).

3
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     ACCOURIR     
-

Accourir à l'aide de qqn. "Venir à son aide" : Mais la sainte ame, bieneureuse hostesse du Saint Esperit, ha a celle heure en soy et avec soy son bon hoste, le Saint Esperit ; c'est son refuge, son esperance, son ayde, sa consolacion ; elle l'ambrasse, elle s'y ahert, et toutes choses accourent a son ayde, comme de toutes choses elle a bien usé a la gloire de Dieu. (GERS., Pent., p.1389, 86).

4
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     AERDRE     
II. -

Empl. pronom. Soi adherdre à qqn. "S'adonner à qqn" : Mais la sainte ame, bieneureuse hostesse du Saint Esperit, ha a celle heure en soy et avec soy son bon hoste, le Saint Esperit ; c'est son refuge, son esperance, son ayde, sa consolacion ; elle l'ambrasse, elle s'y ahert et toutes choses accourent a son ayde (GERS., Pent., p.1389, 86).

5
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     AFFLIGER     
II. -

Part. passé en empl. subst. "Personne qui est accablée par le malheur" : O tres doulx et tres begnin Saint Esperit, protecteur certain et conforteur des desolez, pere des povres, tuteur des orphelins, lumiere des aveugles, conduiseur des forvoiez, joye des tristes, secours des affigiez [l. afligiez ?], le vray et seul ami qui ne failliez au besoing (GERS., Pent., p.1389, 74).

Rem. Seul ex. de cette forme chez Gerson qui ailleurs emploie afflics ou afflictz. FEW atteste affligé au sens supra «seit 1553 BibleGer Jud 16b».

6
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     AGNEAU     
-

Agneau de Pasques. "Agneau que les Juifs mangeaient à la fête de la Pâque" : Jadiz, Sire, en tele glorieuse journee, comme est ce jour de la Penthecouste, le jour de perdon et remission, le jubilé de grace, les apostres et les disciples avecque la benoite Vierge Marie estoient enfermez pour la paour des juifs dedens l'ostel ou avoit esté faite la cene du grant jeudi a mengier l'aignel de Pasques, ou mont de Sion (GERS., Pent., p.1389, 75).

7
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     AMENDER     
-

Amender sa vie : Si dois tantost envoier Obeissance pour lui ouvrir, c'est a dire que tu te dois corrigier, tu dois amender ta vie selond les commendemens de Dieu. (GERS., Pent., p.1389, 77).

8
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     AMENER     
2.

[Le compl. désigne un état, une manière d'être] Qqn amène qqc. "Apporter" : Incontinent que tu ameines pechié mortel en ton hostel, conscience fait une tele noise qu'elle en chasse le Saint Esperit : Non est pax impiis. (GERS., Pent., p.1389, 81). Gloire vous soit, Sire, es cieulz la sus quant en terre par vostre bieneureuse nativité vous avez fait cesser l'orrible guerre qui estoit entre vous et tout l'umain lignaige, et y avez amené paix, voire aux hommes de bonne voulenté ! (GERS., Noël, p.1404, 291).

9
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     AMOLLIR     
-

Amollir qqn à qqc. : Tiercement le Saint Esperit vient à l'uis de nostre hostel en semblance de la columbe quant il nous envoie prosperité pour nous adoucir et amolir a son amour. (GERS., Pent., p.1389, 80).

10
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     AMOLLISSEMENT     
"Action d'adoucir le coeur, miséricorde" : Le Saint Esperit hurte a l'uis de la sainte ame par grant son de cremeur et d'espouentement - factus est repente -, par langues enflamees de prechement - apparuerunt etc. -, par la columbe qui signifie douceur et amolissement - in columbe -. (GERS., Pent., p.1389, 76).
11
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     AMORTIR     
-

Part. passé en empl. adj. : ...elle veult user des yeux pour regarder aucune vanité, mais elle lez treuve clos et obscurs ; elle quiert prandre aucun confort par se complaindre et parler de la bouche, ou par gouster aucune doulce viande : elle treuve les dens serrez et la langue amortie. (GERS., Pent., p.1389, 85).

12
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     AMOUR1          AMOUR2     
A. -

"Amour" : ...au moins seroit il expedient et necessaire d'acomplir a leur pouoir les .IJ. conditions premieres pour non rompre le loyen qui saintefie le mariage et demourer en pechié, c'est assavoir la doulce amour l'un avec l'autre et l'abitation joyeuse ensamble sans desplaisir ou murmuration. (MÉZIÈRES, Vertu sacr. mar. W., c.1384-1389, 225). Aucuns pour l'amour de lignage trop familiere glassent et coulent en charnele plaisence : n'i a riens seur. (GERS., Pent., p.1389, 82). Il fu premierement institué seulement en office. La seconde est double, comme il appert par ces lettres ensieuvans : Mariage conseille les ennemis, le heritier procede de mariage. Il loye l'homme et la femme. Il signifie sainctes choses. Mariage acroist amour entre l'homme et la femme. (Sacr. mar., c.1477-1481, 46).

13
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     APERTEMENT1          APERTEMENT2     
"Promptement" : Oroison apelle devotement le Saint Esperit, Obeissance li euvre apertement, Pais le retient joieusement. (GERS., Pent., p.1389, 73). Duquel [lait] dit et parle à la lètre Avicennes, le noble Maistre, Que qui vouldroit apertement Prendre et couper menuement De bon oignon, ou de cybole, Et mettre tremper, sans frivole. En lait aigre par une nuit, Qui soit tout cru ou un pou cuit, Et les recevoir tout applain Par ordre à matin lendemain, Pourroit avoir grant asseurance Du faulx venim de pestillence. (LA HAYE, P. peste, 1426, 129).
14
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     APÔTRE     
"Apôtre" : ...ce jour de la Penthecouste, le jour de perdon et remission, le jubilé de grace, les apostres et les disciples avecque la benoite Vierge Marie estoient enfermez pour la paour des juifs dedens l'ostel ou avoit esté faite la cene du grant jeudi (GERS., Pent., p.1389, 74). Aucunes fois il recitoit ses revelacions, et qu'il avoit plus labouré que les autres ; l'autre foys il disoit que c'estoit le tres petit des apostres, et qu'il n'estoit pas digne d'estre appelé apostre pour ce qu'il avoit persecuté saincte Eglise. (GERS., P. Paul, a.1394, 501). L'envoy du Saint Esperit est de deux manieres come celle du Filz. L'une est visible, comme il apparut sur Jhesu Crist en maniere et espece de coulon, et sur les apostles en figure de langues ardantes comme feu. L'aultre est invisible, par laquelle est envoié es cuers et pensement de l'ame pour sainctefier la creature. (Somme abr., c.1477-1481, 118).
15
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     APPAROIR     
1.

[D'un être surnaturel] : Et combien que mil et mil manieres soient de telz heurtemens, neantmoins je n'en reciteray a present que III manieres en general selond III manieres par lesqueles, recite la sainte Escripture, lequel Saint Esperit apparu visiblement pour demontrer comment il vient invisiblement. (GERS., Pent., p.1389, 76). On pourroit amener l'ystoire du chevalier en l'ystoire de Charlemaine, qui apparut a son compaignon. (GERS., Déf., 1400, 235). Aucunes foys apparent les mors pour nostre instruction. Mais en paradiz ilz sauront ceulz qui les auront aydyer et prieront pour eulz. Item se on peut raisonnablement requerir a ung morant qu'il signifie son estat aprés. On pourroit parler de la maniere d'apparoir, des songes ou en veillant. (GERS., Déf., 1400, 239).

16
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     APPARTENIR     
-

[En insistant sur le mérite] Qqc. appartient à qqn. "Qqc. est le propre de qqn" : Autres signes sont qui apartiennent aux haux contemplatifs, desquelz parlent saint Benard et maistre Richart de Saint Victor et autres, mais je les laisse. (GERS., Pent., p.1389, 82). Le quint degre qui est le souuerain contemplacion appartient aulx parfais. Les moyens degrez comme meditacion oroison et vertueuse operacion appartiennent aulx prouffitans, et de tant que on en monte plusieurs de tant plus on approche a perfection. (CIB., p.1451, 177). Le premier, croire Dieu estre, et le tiers, croire a Dieu et a ses paroles, apartient et est commun aux bons et aux mauvais, mais le second, croire en Dieu en le amant et tendant en lui par amour, apartient seulement aux bons. (Somme abr., c.1477-1481, 100).

17
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     APPEL     
C. -

RELIG. "Demande, invitation" : ...tu te dois corrigier, tu dois amender ta vie selond les commendemens de Dieu. Car se tu demeures tousjours comme devant, non contrestant l'appel du Saint Esperit, tu le renvoies honteusement, Obeissance ne le recoit point, ne tu ne gardez point sa parole. (GERS., Pent., p.1389, 77).

18
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     APPELER     
B. -

[Inviter à venir ; attirer l'attention par une parole ou par un cri] Appeler et hucher qqn. "Invoquer qqn" : ...vous devez savoir, di je, que plusieurs sont tant rudes et mal courtois comme s'ilz se moucquassent du benoit Saint Esperit : ilz l'apellent et huchent souvant qu'il viegne a eulx, qu'il descende en leur hostel. Mais tantost comme il y quiert entrer, que fait Obeissance ? Elle fait la sourde oreille a la vois du Saint Esperit (GERS., Pent., p.1389, 76). Appelle maintenant, je te prie, o ame crestienne, appelle et huche a haulte voix de sains desirs, par le moyen de la bonne damoiselle Oroison devote, ce glorieux hoste le benoit Saint Esperit (GERS., Pent., p.1389, 84).

19
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     APPELER     
B. -

[Inviter à venir ; attirer l'attention par une parole ou par un cri] Appeler et hucher qqn. "Invoquer qqn" : ...vous devez savoir, di je, que plusieurs sont tant rudes et mal courtois comme s'ilz se moucquassent du benoit Saint Esperit : ilz l'apellent et huchent souvant qu'il viegne a eulx, qu'il descende en leur hostel. Mais tantost comme il y quiert entrer, que fait Obeissance ? Elle fait la sourde oreille a la vois du Saint Esperit (GERS., Pent., p.1389, 76). Appelle maintenant, je te prie, o ame crestienne, appelle et huche a haulte voix de sains desirs, par le moyen de la bonne damoiselle Oroison devote, ce glorieux hoste le benoit Saint Esperit (GERS., Pent., p.1389, 84).

20
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     APPELER     
-

Empl. abs. "Crier" : Mais au jour d'ui plusieurs n'ont point obeissance pour ouvrir les portes de leurs cuers a ceste venue du Saint Esperit ; jacoi ce que trop bien par dehors ilz oïent huchier et appeler ? riens ne vault. (GERS., Pent., p.1389, 79).

21
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     APPRÊTER     
II. -

Empl. pronom. "Se préparer soigneusement (à qqc. qui est imminent)" : Apreste toy maintenant a cete benoite journee, a ceste faiste sacree, a ce jubilé, pour le dignement recevoir a l'exemple des apostres qui hodie repleti sunt, qui au jour d'ui furent remplis par la venue de ce glorieux hoste. (GERS., Pent., p.1389, 72).

22
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     ARÈNE     
Au plur. THÉOL. [Dans un cont. métaph.] "Gravats" : Si dois gecter hors toutes ordures de pechié, la poudre d'avarice, les araines d'ire et d'envie, la boe, la fiente de luxure, pour recevoir cest hoste duquel chante l'Esglise (GERS., Pent., p.1389, 73).
23
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     ASSAILLIR     
1.

[D'une puissance spirituelle ou d'une chose abstr. ; le compl. désigne l'âme] "Attaquer, tourmenter" : Lors que fait la miserable [l'âme], la malmenee, la povre, seule et esgaree, sans ayde et sans confort ? On l'assault et accuse de toutes pars pour la tirer a mort et a perdicion : Dieu, le munde, les ennemiz, ses oeuvres, son angle et sa conscience. (GERS., Pent., p.1389, 85).

24
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     ASSAUT     
2.

THÉOL. [Des tentations] "Agression, sollicitation pressante" : Helas, beau tres doulx hoste, vostre povre ostel, l'ostel de mon ame, est durement assegié ; de toutes pars on lui fait crueux assaulz et tres perilleuse guerre, sans sejourner, par le monde, par la chier, par l'ennemi. (GERS., Pent., p.1389, 74).

25
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     ASSAVOIR     
A. -

"À savoir, à connaître" : Autres questions se pourroient multiplier et faire plus haultes, c'est assavoir de la procession du Saint Esperit et de l'erreur des grecs et assavoir se les grés sont en estat de salut, et se on puet oïr leur service, et participer avec eulx ? (GERS., Pent., p.1389, 84). Et valent mieulx quant les noyaulx Des noix sont netoiez des peaulx. Derrainement est assavoir Que moult peut nuire et non valoir Lors à table souvent logier, Et le mengier y prorogier, Et prendre sans nécessité De viandes diversité. (LA HAYE, P. peste, 1426, 96).

26
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     ASSEOIR     
-

Au passif. [Dans un cont. métaph.] : La IIIIe question, a scavoir se les apostres au jour d'i a la recepcion du Saint Esperit sceurent toute science ? Je respon que oy, a parler de science qui estoit neccessaire au salut et a predicacion, et furent au jour d'ui maistrisiez et assis fermement en la chaire de vraye foy, et par avant avoient estez licenciez (GERS., Pent., p.1389, 83).

27
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     ASSIÉGER     
B. -

Au fig. (et souvent au passif) THÉOL. [Le compl. d'agent désigne des tentations] Estre assiégé. "Être assailli, poursuivi, tourmenté" : Helas, beau tres doulx hoste, vostre povre ostel, l'ostel de mon ame, est durement assegié ; de toutes pars on lui fait crueux assaulz et tres perilleuse guerre, sans sejourner, par le monde, par la chier, par l'ennemi. (GERS., Pent., p.1389, 74).

28
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     ASSISTANCE     
"Aide apportée par une présence" : Je ne vueil pas dire que le Saint Esperit ne soit partout par essence, presence et puissance, mais il n'est mie partout par espirituele grace et assistence de ses vertus et de ses dons, si est dit estre loing des pecheurs - longe a peccatoribus salus - pour ce qu'ilz n'ont point sa grace et son amour. (GERS., Pent., p.1389, 76).
29
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     ÂTRE1          ÂTRE2     
-

[Dans un cont. métaph. en tant que symbole de l'âme] : Se l'ennemi huche par fraudes et mauvaises credulitez et sorceries, tantost nous li ouvrons et en faisons comme une fosse a larrons et I logis des ydoles, et briefment le Saint Esperit ne trueve rien prest : n'i a plus froit que l'atre. (GERS., Pent., p.1389, 81).

30
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     ATTENDRE1          ATTENDRE2     
-

Attendre (dans un lieu). "Patienter" : ...il [le Saint Esperit] dit : j'atens a l'uis, et hurte, et s'aucun me vuelt ouvrir, je y entreray et souperay avec lui. (GERS., Pent., p.1389, 73).

31
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     ATTENDRE1          ATTENDRE2     
-

Attendre qqc. de qqn. "Désirer, espérer obtenir qqc. de qqn" : ...bien scevent que cilz qui bon hoste recoit, bon loyer en atent Mais ceulx qui ont debouté le Saint Esperit par divers pechiés sont presque tousjours tristes, sans avoir pure et franche leesse. (GERS., Pent., p.1389, 85).

32
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     ATTOUCHEMENT     
"Attouchement" : Ainsin veult amener aucune consolacion par les oreilles, aussy par les narines, aussy par l'atouchement vil et ort (GERS., Pent., p.1389, 85).
33
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     ATTRAIRE1          ATTRAIRE2     
1.

[D'un inanimé abstr.] Qqc. attrait (qqn) à qqc. "Qqc. attire (qqn) vers" : ...les aultres oïent paroles attraihans a mal et qui boutent le feu mauvais es maisons Dieu (GERS., Pent., p.1389, 79). Une autre raison y est, car penitence garist les personnes des mauvaises temptacions et inclinacions qui l'attrayent a pechié (GERS., Déf., 1400, 243).

34
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     ATTRIBUER     
I. -

Empl. trans. Attribuer qqc. (une qualité) à qqn. "Prêter à qqn une telle qualité" : Pourquoy on atribue au Saint Esperit clemence et bonté ? (GERS., Pent., p.1389, 84). Le premier represente la puissance diuine qui est actribuee au pere. Le second cestassauoir congnoissance represente la sapience diuine qui est actribuee au filz. Le tiers cestassauoir voulente represente la bonte diuine qui est actribuee au saint esperit. (CIB., p.1451, 203). Il est dont a tenir certainement que en Dieu proprement a parler, n'est ne longueur, ne layeur, ne haulteur, ne parfondeur, mais sont en Dieu ces quantités a parler par maniere de methafore, c'est a dire en attribuant a Dieu par transport des mots ce que proprement apartient aux creatures et choses corporeles et temporeles. (Somme abr., c.1477-1481, 131).

35
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     AUTHENTIQUE     
1.

[D'un acte écrit] "Qui est muni des formes et marques de validation nécessaires à sa reconnaissance juridique" : Johannis XIIII vous annonce comme herault et messaigier du benoit Filz de Dieu, Jhesu Crist, et comme cilz qui porte lettres patentes et autantiques de par ycellui : Dieu en celle ame haubergera Qui sa parole accomplira (GERS., Pent., p.1389, 71).

36
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     AVANCER     
1.

"Aider, favoriser qqn" : J'ay leu d'un clerc qui vivoit deshonnestement ; non pourquant on lui vint presenter une eveschie, lors se converti a Dieu en disant : "O inestimable et incomprennable bonté de Dieu ! O tres benigne misericorde, certes maintenant je suis vaincus : je suis tel, tant ort, et si pervers, et si mauvais, et si m'as voulu telement avancier moy qui sui digne de dure mort et d'estre trebuchié ou plus parfont d'enfer !" (GERS., Pent., p.1389, 80). Et pour auancier les siens se despoulloit de ses biens iusques a pres de sa destrucion (Best. hérald. H.E., c.1435-1450, 480-481).

37
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     BAPTÊME     
"Baptême" : C'est l'ostel qui est a vous par droit car vous l'avez fait et fondé par creacion, et jadiz l'aornastes par grace ou saint baptesme, et par vertus (GERS., Pent., p.1389, 74). On pourroit parler des mors nez sans baptesme. (GERS., Déf., 1400, 239). ...il pleust a ton Dieu toy regenerer, abelir et purifier par le sacrement de baptesme, (GERS., Concept., 1401, 408). L'esperit de Dieu nous saintefie, l'eaue de baptesme nous lave et nettie, le sang de nostre redempteur nous a racheté de la mort eternele (Somme abr., c.1477-1481, 127). Pietre Alphonce, né Juif, puis reduit et bon catholique, souverain et experimenté ès influences celestes, fut après son baptesme appellé Moyse. (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 93 v°).
38
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     BAS     
B. -

"Baissé" : Veons comment la premiere damoiselle fait son office et appelle le Saint Esperit, comme en se complaignant et huchant a basse chierre, a face esplouree, a lermes et gemissemens (GERS., Pent., p.1389, 74). Et a basse chiere, a face esplouree venoit moult instamment et devotement de par Joachim et saincte Anne (GERS., Concept., 1401, 395).

39
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     BÉNIN     
A. -

[De Dieu ou d'une pers. hum.] : O tres doulx et tres begnin Saint Esperit (GERS., Pent., p.1389, 74). A vous, Vierge tres digne, tres honnorable et tres benigne, a vous, Royne du monde (GERS., Annonc., a.1400, 228). Et lors nostre pere doulz et begnin nous accolera et baisera par sa grace et reformera cest ymage (CIB., p.1451, 205). Cestui fut homme de cler engin, benin et perit en toutes sciences. (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 77 r°).

40
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     BÉNIN     
B. -

[D'une vertu, d'une qualité attribuée plus partic. à Dieu] : ...lors se converti a Dieu en disant O inestimable et incomprennable bonté de Dieu ! O tres benigne misericorde, certes maintenant je suis vaincus je suis tel, tant ort, et si pervers (GERS., Pent., p.1389, 80). ...neantmoins ta benigne clemence et liberté qui nous a creez noblement sans noz merites me donne hardement de parler et raconter ce que ton humble fille Charité et ses compaignes ont deliberé et enjoint a dire (GERS., Concept., 1401, 393).

41
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     BENOÎT     
A. -

[De la Trinité ou de la Vierge Marie] : ...les apostres et les disciples avecque la benoite Vierge Marie estoient enfermez pour la paour des juifs dedens l'ostel (GERS., Pent., p.1389, 74). ...ce glorieux hoste le benoit Saint Esperit (GERS., Pent., p.1389, 84). ...il escript que le benoit Filz de Dieu estoit d'elle nez et formez (GERS., P. Paul, a.1394, 484). ...nous vous saluerons du salut que le benoist fruit au jour d'uy nez vous anonca par l'ange, et dirons : Ave Maria. (GERS., Noël, p.1404, 292). Maiz le Seigneur, toudiz benoit, Telz grans effectz monstre et révèle Par la carte célestiele (LA HAYE, P. peste, 1426, 61). Il nest pas de puissance a entendement humain veoir ou entendre parfaictement ceste saincte et benoiste trinite tant que on est en ceste mortelle vie (CIB., p.1451, 201). Premierement la benoitte trinité est manifestee par les escriptures principalement. Le pape Leon notable docteur saint et souverain theologien dist : nous creons la benoitte trinité, le Pere, le Filz et le Saint Esperit (Somme abr., c.1477-1481, 124).

42
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     BENOÎT     
A. -

[De la Trinité ou de la Vierge Marie] : ...les apostres et les disciples avecque la benoite Vierge Marie estoient enfermez pour la paour des juifs dedens l'ostel (GERS., Pent., p.1389, 74). ...ce glorieux hoste le benoit Saint Esperit (GERS., Pent., p.1389, 84). ...il escript que le benoit Filz de Dieu estoit d'elle nez et formez (GERS., P. Paul, a.1394, 484). ...nous vous saluerons du salut que le benoist fruit au jour d'uy nez vous anonca par l'ange, et dirons : Ave Maria. (GERS., Noël, p.1404, 292). Maiz le Seigneur, toudiz benoit, Telz grans effectz monstre et révèle Par la carte célestiele (LA HAYE, P. peste, 1426, 61). Il nest pas de puissance a entendement humain veoir ou entendre parfaictement ceste saincte et benoiste trinite tant que on est en ceste mortelle vie (CIB., p.1451, 201). Premierement la benoitte trinité est manifestee par les escriptures principalement. Le pape Leon notable docteur saint et souverain theologien dist : nous creons la benoitte trinité, le Pere, le Filz et le Saint Esperit (Somme abr., c.1477-1481, 124).

43
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     BENOÎT     
B. -

[D'un événement de l'histoire sainte] : Apreste toy maintenant a cete benoite journee, a ceste faiste sacree, a ce jubilé, pour le dignement recevoir a l'exemple des apostres qui hodie repleti sunt (GERS., Pent., p.1389, 72). ...vous eustes le cuer si doloreux a l'eure de la benoitte passion comme s'il eust esté party d'un glaive ou d'une espee (GERS., Déf., 1400, 220). ...autant ou plus comme vous feriez en la presence du benoit corps Jhesu Crist, non mie pour ma personne, - hors une telle presumpcion ! - mais pour la majesté de Dieu. (GERS., Trin., 1402, 151).

44
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     BESOGNE     
A. -

"Occupation, tâche" : Chasse hors, au moins pour I peu de temps, toute autre cure et souci, autre pensee de tes besoingnez mondaines ; ne soit pas le corps au moustier et le cuer en la cuisine. (GERS., Pent., p.1389, 72). [C'est Charité qui parle au nom des vertus] ...produire une dame souveraine et excellente sur toutes autres, qui oncques furent, ou jamais seront, a brief mot tout dire telle qui soit digne d'estre ta mere, ta suer, ton espouse et ta mie, a toy, vray et certain Pere, sommes venues humblement nous offrir labourer diligemment et de cuer a ceste besoingne, chascune selon son pouoir et office que tu nous as presté (GERS., Concept., 1401, 395).

45
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     BESOIN     
1.

Au besoin. "Dans la détresse" : ...la [les apôtres] estoient en grant paour, en doubtes, en soucis dedens ceste habitacion ; mais ilz demenderent vostre ayde au besoing, et vous ne la deniastes pas, ainsois descendistes soudainement pour les conforter, pour les establir et confermer. (GERS., Pent., p.1389, 75). Plaisir mondain a joué a eulz du jeu de la fausse compaignie, il les a laissiez au besoing en purgatoire ou en enfer (GERS., Déf., 1400, 244).

46
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     BESOIN     
3.

Faillir au besoin. "Faire défaut dans une situation de détresse" : Que requiert elle [la pauvre âme] ? En nom Dieu ! elle chiet en soy en desesperacion de ayde quelconque, car tout lui fault au besoing, et trebuche dessoubz soy par eternelle dampnacion. (GERS., Pent., p.1389, 86). C'est le bon amy qui oncques ne faillit au besoing, qui oncques ne reproucha son amour, qui requiert de son amie fors estre amé seulement, et non pourquant tres habondamment guerdonnee. (GERS., Concept., 1401, 409).

47
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     BIENHEUREUX     
2.

[De l'âme] : Mais la sainte ame, bieneureuse hostesse du Saint Esperit, ha a celle heure en soy et avec soy son bon hoste, le Saint Esperit (GERS., Pent., p.1389, 86). ...et, sans curieuse applicacion des vertuz aux plantez ou aux fleurettes, tournons briefment les yeulz de nostre consideracion par les dons et beatitudes desquelles fut remplie le bieneureuse ame saint Pol comme ung beau jardin plain et benoist (GERS., P. Paul, a.1394, 508). Puis fault la voulenté estre separee de toute charnalité et de vilains et ors desirs, affin qu'en ceste trinité reluise purement la Trinité divine. Las ! Comment ce sera ? Bieneureuse sera l'ame a laquelle ceste grace avendra ! (GERS., Trin., 1402, 172).

48
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     BIENHEURTÉ     
"Bonheur, béatitude" : Voir doncques et qui est plus haute noblesse, bieneurté, excellence et dignité a toy, ame crestienne, que d'estre hostelaine de ton Dieu, de ton souverain Seigneur, Roy et Empereur ? (GERS., Pent., p.1389, 71).
49
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     BOIRE1          BOIRE2     
1.

[Le compl. sous-entendu désigne une boisson] : Aucuns pour echever le parler des gens, et afin que on ne les juge devos, se abandonnent a paroles et vie mondaine, et a boire et a mengier, et souvant trebuchent en pis. (GERS., Pent., p.1389, 82). Pour tant pluseurs sauvent leur vie Et se gardent de pestillence Par long usage ou coustumance De la [le bol d'Arménie] prendre et boire o du vin, Qui soit subtil, plaisant et fin (LA HAYE, P. peste, 1426, 131). ...leur donna à tous à boire en ladicte coupe et incontinent que le premier ot beu et, en beuvant, ot touché de ses levres à ladicte pierre, sa bouche lui fut souldée, dont fut esmerveillé. (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 34 r°).

50
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     BON     
2.

[Abstr.] : Si est le remede de querir souvant bon conseil et de le croire. (GERS., Pent., p.1389, 82). ...bien scevent que cilz qui bon hoste recoit, bon loyer en atent. (GERS., Pent., p.1389, 85).

51
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     BON     
2.

[Abstr.] : Si est le remede de querir souvant bon conseil et de le croire. (GERS., Pent., p.1389, 82). ...bien scevent que cilz qui bon hoste recoit, bon loyer en atent. (GERS., Pent., p.1389, 85).

52
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     BON     
-

Comme attribut : ...et vrayment ceste doubte puet estre bonne a la fois (GERS., Pent., p.1389, 82).

53
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     BOUCHE1          BOUCHE2     
1.

Dire/parler de la bouche : ...elle [la pauvre âme] veult user des yeux pour regarder aucune vanité, mais elle lez treuve clos et obscurs ; elle quiert prandre aucun confort par se complaindre et parler de la bouche, ou par gouster aucune doulce viande elle treuve les dens serrez et la langue amortie. (GERS., Pent., p.1389, 85). ...et puis affin que tu ne desesperes il reuient a toy et te donne reconfort. Vraiement il dit bien par la bouche de salomon : Delicie mee esse (...). Dit nostreseigneur : mes plaisances sont estre auecques les hommes et me ioue et mesbas auecques vous sur la terre. (CIB., p.1451, 189).

54
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     BOUE1          BOUE2     
1.

"Terre détrempée, fange" : Se I pourcel savoit parler, il se moqueroit des bestes qui ne se boutent en la boe. (GERS., Pent., p.1389, 84). ...on fait plus grant grace a ung homme le garder de cheoir en la boe que le relever depuis qu'il y est embatus. (GERS., Concept., 1401, 401). Exemple prens en la chaleur, Qui, sans muer force ou valeur, Endurcist la boe et la paste, Maiz burre et cire fond en haste. (LA HAYE, P. peste, 1426, 57).

55
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     BOUE1          BOUE2     
B. -

Au fig. [Symbole du péché] : Si dois gecter hors toutes ordures de pechié, la poudre d'avarice, les araines d'ire et d'envie, la boe, la fiente de luxure, pour recevoir cest hoste duquel chante l'Esglise (GERS., Pent., p.1389, 73). Et se nous n'avons pas souffisante congnoissance de Dieu, quelle merveille quant nous sommes tous ors et tous plungiez et versez en la fange et boe de toute charnalité ? (GERS., P. Paul, a.1394, 513). Comme par exemple nous veons en ung miroir ou en ung oeil se ilz sont chassieux de boue et d'ordure l'oyeil ne puet riens veoir, et ou mirouer on ne puet riens apparcevoir. (GERS., Trin., 1402, 153).

56
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     BOURGEOIS     
A. -

"Personne jouissant d'une situation aisée" : ...notez de celui qui pria pour I riche malade, que sa maladie durat etc... ; notez du clerc qui pria que le bourgois eust mal encores en son autre jambe etc... (GERS., Pent., p.1389, 78).

57
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     BOUTEFEU     
2.

"Celui qui excite au mal" : ...les aultres oïent paroles attraihans a mal et qui boutent le feu mauvais es maisons Dieu et es hospitaulx du Saint Esperit, c'est a dire es ames. Mauvais parleurs Sont boute feu. (GERS., Pent., p.1389, 80).

58
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     BOUTER1          BOUTER2     
1.

Bouter le feu. "Mettre le feu" : ...les aultres oïent paroles attraihans a mal et qui boutent le feu mauvais es maisons Dieu et es hospitaulx du Saint Esperit, c'est a dire es ames. (GERS., Pent., p.1389, 80).

59
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     BOUTER1          BOUTER2     
1.

[Le compl. désigne une pers.] : C'est la femme noiseuse qui chasse hors son hoste, sicut dicit Salomon. Avise que c'est plus grant honte de bouter hors I tel hoste que de le non recevoir (GERS., Pent., p.1389, 81). ...et t'enclines descendre en terre racheter l'umain lignaige, et nous rendre par ce nostre habitacion de laquelle tant sommes hors bouteez, car nostre adversaire, Pechié mortel, le vilain et crueux tirant, avec toute sa maudicte compaignie (...) ont en terre presque occupé tout le logis (GERS., Concept., 1401, 394).

60
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     BOUTER1          BOUTER2     
1.

Soi bouter en la boue. "Se rouler dans la boue" : Se I pourcel savoit parler, il se moqueroit des bestes qui ne se boutent en la boe. (GERS., Pent., p.1389, 84).

61
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     BRUIR     
2.

Au fig. : ...et gardés que point ne soit ars et bruis cest hostel, l'ostel Dieu et l'ospital du Saint Esperit, par les donmageuses flammes des faulx desirs et convoitises (GERS., Pent., p.1389, 75). Tu as beauté corporelle, prens toy doncques garde que elle ne soit arse et bruie du feu pardurable, car dommaige seroit. (GERS., Concept., 1401, 417).

62
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     CERTAIN     
A. -

[D'une pers. et plus partic. de Dieu] "Sur qui on peut compter ; sûr, vrai" : O tres doulx et tres begnin Saint Esperit, protecteur certain et conforteur des desolez, pere des povres, tuteur des orphelins, lumiere des aveugles, conduiseur des forvoiez, joye des tristes, secours des affigiez, le vray et seul ami qui ne failliez au besoing (GERS., Pent., p.1389, 74). ...a brief mot tout dire telle qui soit digne d'estre ta mere, ta suer, ton espouse et ta mie, a toy, vray et certain Pere, sommes venues humblement nous offrir labourer diligemment et de cuer a ceste besoingne, chascune selon son pouoir et office que tu nous as presté (GERS., Concept., 1401, 394).

63
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     CERTAIN     
-

De certain. "De manière certaine" : O devot peuple crestien, toutes fois que tu senz en toy desplaisir de ton estat, que tu doubtes la mort, que tu as horreur des peines d'enfer, saiches de certain que c'est le son du Saint Esperit qui hurte a ton huis pour y entrer. (GERS., Pent., p.1389, 77).

64
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     CERTAINETÉ     
A. -

[Relevant du domaine de la foi] : Mais ycy on me puet faire aucunes questions. La premiere : Puet on congnoistre la venue ou la presence du Saint Esperit ? Je repon que non, sans especiale revelacion et par certaineté : Nemo scit an amore etc. (GERS., Pent., p.1389, 82). Et quant je seray montee en gloire en la presence de Dieu - ce sera a son bon plaisir, je en ai vraye certaineté - certes ! lors il me souvendra de toy, mon enfant, et de vous autres, mes amis, qui aurez plouré et prié pour avencer mon sauvement. (GERS., Déf., 1400, 229). "Belle suer Raison, tu as esté longuement hors de moy par les portes des V sens corporelz pour enquerir de nostre Dieu et pour scavoir se aucun t'en pourroit dire la certainneté. Que me dis tu ? Quelles nouvelles me rapportes tu ?" (GERS., Trin., 1402, 156).

65
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     CHAIR     
2.

"Chair (d'origine animale, destinée à la consommation) ; viande" : ...je ne scé que faire de parler affin que les innocens s'en gardent, soient grans ou petis, et celles personnes qui en auront esté deceues s'en repentent et confessent. Car je leur afferme que mangier cher le grant vendredi n'est pas si mal, et que mieulx devroient souffrir que on les despellat membre a membre que souffrir telles injures (GERS., Pent., p.1389, 78). Et valent les chars devant dictes Mieulx en rost qu'en eaue cuites, Pour la sécheur non pourrissant Qu'ilz acquièrent en rostissant, Et, se nul convoite ou desire. Char de mouton en eaue cuire, Il la doit saler paravant, Un jour au mains, s'il est savant. Maiz toute char en eaue cuite En ce temps doit estre confite D'espices aromatizans (LA HAYE, P. peste, 1426, 90). Exemple de la diete subtile de grant nourrissement et de bonne humeurs sont le rouge des eufz, vin et broués de chairs. (Rég. santé corps C., 1480, 30). Fist à Naples que nulle chair pour challeur qui peust fere, ne se povoit empirer en la boucherie du lieu. (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 70 v°).

66
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     CHAIR     
d)

[Un des trois adversaires de l'homme qui l'empêchent de gagner la grâce de Dieu] La chair, le monde et le diable (ou l'ennemi ) : ...la temptacion de ma char, de mounde et de diable. (HENRI LANC., Seyntz medicines A., 1354, 205-206). Helas, beau tres doulx hoste, vostre povre ostel, l'ostel de mon ame, est durement assegié ; de toutes pars on lui fait crueux assaulz et tres perilleuse guerre, sans sejourner, par le monde, par la chier, par l'ennemi. (GERS., Pent., p.1389, 74). Ces trois amis sont la cher, le monde et le dyable. La cher a qui tu fais tous ses plaisirs, au darrain besoing c'est cil qui de la mort ne te fera autre ayde et secours, fors que elle te convoyera jusques au sepulcre, et la te laissera en la main de tes ennemis. (GERS., Concept., 1401, 415). ...la presente eglise catholique, qui milite en combatant contre ses adversaires, qui sont le deable, le monde et la char. (Somme abr., c.1477-1481, 99).

67
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     CHAIRE     
1.

Chaire de vraie foi. "Charge des apôtres ou de celui qui répand l'Évangile" : La IIIIe question, a scavoir se les apostres au jour d'i a la recepcion du Saint Esperit sceurent toute science ? Je respon que oy, a parler de science qui estoit neccessaire au salut et a predicacion, et furent au jour d'ui maistrisiez et assis fermement en la chaire de vraye foy, et par avant avoient estez licenciez (GERS., Pent., p.1389, 83).

68
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     CHANDELLE     
C. -

P. métaph. "Ce qui éclaire spirituellement" : ...puis la tierce damoiselle, Pais de conscience, le retenra [le Saint Esprit]. Lors li metras la table de sobresse, la chandelle de vraye foy, le pain de sapience, le vin de compunccion, le sel de discrecion, le fruit de bonnes oeuvres. (GERS., Pent., p.1389, 84).

69
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     CHANT1          CHANT2     
A. -

"Chant (populaire)" : Mais ceulx qui ont debouté le Saint Esperit par divers pechiés sont presque tousjours tristes, sans avoir pure et franche leesse. Et s'aucune fois ilz samblent rire ou jouer, c'est le ris et le chant des forsonnez et des hors du senz. (GERS., Pent., p.1389, 85).

70
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     CHANTER     
B. -

[P. méton., d'une communauté ; le compl. est un texte] Chanter de qqn : Si dois gecter hors toutes ordures de pechié, la poudre d'avarice, les araines d'ire et d'envie, la boe, la fiente de luxure, pour recevoir cest hoste duquel chante l'Esglise : Dulcis hospes anime (GERS., Pent., p.1389, 73).

71
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     CHAPELLE1          CHAPELLE2     
"Chapelle" : Aucuns soubz esperance de faire grandes aumosnes, ou de funder chappelles, ou d'avencier leurs enfans, font rappines et fausses marchandises. (GERS., Pent., p.1389, 82).
72
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     CHARNALITÉ     
B. -

"Faiblesse de la chair, concupiscence, luxure" : "Or pense doncques de soutilment enquester des personnes qui par toy seront pourmeues en dignitez de l'eglise, voire par le conseil de personnes notables et de sainte vie appreuvee, qui soient sans avarice, sans charnalite et sans ambicion..." (MÉZIÈRES, Songe vieil pèl. C., t.2, c.1386-1389, 311). Se la chier hurte par mauvaise charnalité, tentost nous li ouvrons et en faisons comme ung ort logis de pourciaux. (GERS., Pent., p.1389, 81). Sur toutes choses les pechiez de charnalité rendent obscure l'ame, et la font impuissante a riens cognoistre de Dieu et de ses choses espirituelles (GERS., Trin., 1402, 153). ...car aux autres qui estoyent malicieux ou qui se donnoyent a orde charnalité, Dieu ne se monstra pas sinon a leur horrible mort (GERS., Noël, p.1404, 297). Encores ces mesmes personnes Se doivent forment abstenir Pour péril qui en peut venir, Car excédent charnalité Consume et gaste humidité Et la chaleur de corps humain, Et le rent failli, lent et vain (LA HAYE, P. peste, 1426, 107).

73
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     CHARTRE     
1.

[Le corps hum. qui emprisonne l'âme ; p. réf. au Ps. 142, 8] : N'est telle joie comme de bonne et sainte vie. Tu vois que ilz muerent seurement et promptement, senz regrez. Quelle merveille ? Car ilz vont de chartre et de prison en gloire et en perdurable delectacion (GERS., Pent., p.1389, 85).

74
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     CHASSER     
a)

"Ne plus tenir compte de qqc." : Incontinent que tu ameines pechié mortel en ton hostel, conscience fait une tele noise qu'elle en chasse le Saint Esperit : Non est pax impiis. C'est la femme noiseuse qui chasse hors son hoste (GERS., Pent., p.1389, 81). Si convient que quant on chasse hors justice, que paix avec s'en aille (GERS., Noël, p.1404, 302).

75
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     CHAUFFER     
B. -

Au fig. "Rendre qqc. plus agréable" : Tu lui feras chiere tres bonne et joeuse, et ly donras a laver de l'yaue de devocion, chaufee par feu de bonne amour et dileccion (GERS., Pent., p.1389, 84).

76
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     CHÈRE     
-

À basse chère. "La tête basse (en signe d'humilité ou de tristesse)" : Veons comment la premiere damoiselle fait son office et appelle le Saint Esperit, comme en se complaignant et huchant a basse chierre, a face esplouree, a lermes et gemissemens : "O tres doulx et tres begnin Saint Esperit..." (GERS., Pent., p.1389, 74). Et a basse chiere, a face esplouree venoit moult instamment et devotement de par Joachim et saincte Anne, affin que empetrer leur peust lignie (GERS., Concept., 1401, 395).

77
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     CHÈRE     
-

Faire bonne chère. "Faire bon accueil (à qqn)" : Tu espardras la belle erbe vert de bonnes pensees avecque les flouretes de sainctes meditacions. Tu lui feras chiere tres bonne et joeuse, et ly donras a laver de l'yaue de devocion, chaufee par feu de bonne amour et dileccion (GERS., Pent., p.1389, 84).

78
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     CHRÉTIEN     
A. -

[D'une pers.] "Qui professe la religion issue du Christ" : Voir doncques et qui est plus haute noblesse, bieneurté, excellence et dignité a toy, ame crestienne, que d'estre hostelaine de ton Dieu, de ton souverain Seigneur, Roy et Empereur ? (GERS., Pent., p.1389, 71). Je supply et enhorte que chascune personne crestienne, tant soit entachee de ors pechiez et abhominables, elle s'en confesse (GERS., Concept., 1401, 428). Petrus Alphonsus fut environ l'an mil cent XIIII homme de grande auctorité, fut juif et après chrestien. (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 112 v°).

79
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     CHRÉTIEN     
-

Peuple chrestien. "Ensemble des chrétiens" : Las ! o devot peuple crestien, le Saint Esperit huche si souvent a nostre huis, ou par le son d'aversité, ou par les langues de predicacion, ou par la columbe de prosperité, et nous le laissons par dehors (GERS., Pent., p.1389, 80).

80
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     CHRÉTIEN     
-

Foi chrestienne : Nous lisons que saint Pol, le glorieux patron de ceste esglise, aloit persecuter la foy crestienne a Damas (GERS., Pent., p.1389, 77). ...denier son baptesme et la foy crestienne (GERS., Purif., 1396-1397, 65). ...en la lumiere de la foy crestienne (GERS., Trin., 1402, 166).

81
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     CLEF     
C. -

[P. réf. à la clef de la maison de David, Is. XXII, 22 et Apoc. III, 7] Faire la clef du roi. "Ouvrir qqc. de force ou avec une fausse clef" : Le Saint Esperit aucune fois use de son droit : il rumpt les huis et les fenestres, il fait la clef du roy. O ! que telle force et telle violence vousist faire en mon ame chascun jour le Saint Esperit, qu'il rumpist tout pour y entrer ! (GERS., Pent., p.1389, 79).

Rem. Loc. absente de FEW II-1, s.v. clavis ; T-L atteste faire la clef le roi ; sur l'orig. de la loc., cf. J. Knobloch, Z. rom. Philol. 74, 1958, 88-115, 425-428 ; L. Spitzer, ibid., 423-425, 428-429.

82
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     CLÉMENCE     
"Clémence" : Pourquoy on atribue au Saint Esperit clemence et bonté ? (GERS., Pent., p.1389, 84). Bieneureuses serons quant cecy se fera, et que en lieu de Ire sera Clemence, en lieu de Luxure Continence (GERS., Concept., 1401, 394). "...elle passera Moyse en clemence, Job en pacience". (GERS., Concept., 1401, 395).
83
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     CLERC     
1.

[Sens gén.] "Homme appartenant au clergé" : ...car, selon Droit conmun, la cognoiscence appartient a l'Eglyse dez clers et de leurs biens, aultrement le priviliege dez clers seroit inutile et de nulle value, car la justice seculiere, toutez foys qu'elle se voudret venger dez clers, metteret la temporalité de l'Eglyse et dez clers en sa main, laquelle chose seroit contre rayson. (Songe verg. S., t.2, 1378, 196). J'ay leu d'un clerc qui vivoit deshonnestement ; non pourquant on lui vint presenter une eveschie, lors se converti a Dieu en disant : "O inestimable et incomprennable bonté de Dieu !..." (GERS., Pent., p.1389, 80). ...et fut l'inventeur que le royaume fust gouverné par ung chevalier, ung clerc et ung bourgeois (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 130 r°).

84
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     CLORE     
B. -

[Le compl. désigne une ouverture du corps corresp. à un des cinq sens] "Fermer" : La povre ame, qui est lors en grande neccessité et angoisseuse douleur, veult querir selond sa coustume aucune consolacion mondaine par les V portes de son corps ; elle veult user des yeux pour regarder aucune vanité, mais elle lez treuve clos et obscurs ; elle quiert prandre aucun confort par se complaindre et parler de la bouche, ou par gouster aucune doulce viande : elle treuve les dens serrez et la langue amortie. Ainsin veult amener aucune consolacion par les oreilles, aussy par les narines, aussy par l'atouchement vil et ort ; mais rien n'i vault : tout est clos et serré. (GERS., Pent., p.1389, 85).

85
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     COEUR     
c)

Avoir le coeur en la cuisine. "Avoir l'esprit occupé par des pensées d'ordre matériel" : Chasse hors, au moins pour I peu de temps, toute autre cure et souci, autre pensee de tes besoingnez mondaines ; ne soit pas le corps au moustier et le cuer en la cuisine. (GERS., Pent., p.1389, 72). ...ou en oyant la messe ou sermon, ont le cuer tousjours a terre, c'est a dire a pensee terrienne, orde ou charnelle, ont le cuer en la cuisine, comme on seult dire. (GERS., Noël, p.1404, 299).

Rem. Cf. DI STEF., 178c, s.v. coeur.

86
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     COLOMBE1          COLOMBE2     
"Colombe, symbole du Saint-Esprit" : Tiercement le Saint Esperit vient à l'uis de nostre hostel en semblance de la columbe quant il nous envoie prosperité pour nous adoucir et amolir a son amour (GERS., Pent., p.1389, 80).
87
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     COLONNE     
2.

Les sept colonnes du Saint-Esprit : ...vestez la [l'âme] de belles robes des vertus, elle qui est nue honteusement, reedifiez et establissiez son povre logis, mais le vostre, par les VII pilliers et columpnes de vous VII dons, et gardés que point ne soit ars et bruis cest hostel, l'ostel Dieu et l'ospital du Saint Esperit, par les donmageuses flammes des faulx desirs et convoitises (GERS., Pent., p.1389, 75).

88
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     COMMANDER     
A. -

[De Dieu] : Ilz estoient ou lieu que Dieu leur commanda - silicet in monte Sion -, et obeissoient : veci Obeissance. Ilz estoient ensamble et en seant paisiblement se tenoient : veci Pais. (GERS., Pent., p.1389, 73). Et combien que ta puissance, bien le scay, ta saigesse et magnificence n'ait en riens besoing de mon service, non pourquant je me offre humblement : ce qui te plaist commande moy, je obeyray voulentiers (GERS., Concept., 1401, 391).

89
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     COMPLAINDRE     
II. -

Empl. pronom. "Se lamenter, se plaindre" : ...elle [la pauvre âme] quiert prandre aucun confort par se complaindre et parler de la bouche, ou par gouster aucune doulce viande : elle treuve les dens serrez et la langue amortie. (GERS., Pent., p.1389, 85). Ne te complains point doncques, o ame devote, des commandemens de ton amy, qui moult te seront legiers se parfaictement tu l'aymes (GERS., Concept., 1401, 413).

90
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     COMPLAINTE     
B. -

"Plainte portée devant une autorité" : [Oraison s'adresse au Saint-Esprit] O tres doulx et tres begnin Saint Esperit, protecteur certain et conforteur des desolez, pere des povres, tuteur des orphelins, (...) devant le throne de vostre haulte majesté, je fais ma complainte et ma querelle. (GERS., Pent., p.1389, 74).

91
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     COMPONCTION     
-

[P. réf. au Ps. LX, 5] Vin de componction : Lors li metras [au Saint-Esprit] la table de sobresse, la chandelle de vraye foy, le pain de sapience, le vin de compunccion, le sel de discrecion, le fruit de bonnes oeuvres. (GERS., Pent., p.1389, 84).

92
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     CONDUISEUR     
-

"Guide spirituel" : O tres doulx et tres begnin Saint Esperit, protecteur certain et conforteur des desolez (...), conduiseur des forvoiez (...), le vray et seul ami qui ne failliez au besoing (GERS., Pent., p.1389, 74).

93
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     CONFERMER     
A. -

[Le compl. désigne une disposition de l'esprit ou de l'âme] "Conforter, raffermir moralement" : ...mais ilz [les apôtres] demenderent vostre ayde au besoing, et vous ne la deniastes pas, ainsois descendistes soudainement pour les conforter, pour les establir et confermer. (GERS., Pent., p.1389, 75). Car par la grace du Saint Esperit, nous sommes nettoiéz et lavéz de noz pechiéz, conferméz en bien et separéz des choses terriennes. (Somme abr., c.1477-1481, 122).

94
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     CONFESSE     
Aller, venir à confesse. "Aller, venir se confesser" : Ceste famme ouy une vois entre elle et la paroiz : "fy ! fy ! fy !" Elle en eust telle paour que tantost s'en ala a confesse et se corriga. L'autre en samblabe vice ouy une autre vois en disant : "Fais, meschante, ce que tu fais, tu en auras bien ton paiement". Elle vint a confesse, et de grant paour mouru un peu aprés, et perfina sa penitance en purgatoire moult durement. (GERS., Pent., p.1389, 77).
95
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     CONFESSER     
-

Empl. pronom. Soi confesser (d'un péché) : Touteffois on en a aucuns signes : le premier et principal est pais de conscience, quant on ne sent pechié de quoy on ne soit contris et confessé, ou au moins on a ferme propos de s'en confesser en temps et en lieu (GERS., Pent., p.1389, 82). Que les curez et gens d'Eglise, qui a ce sont ordonnez, mettent bonne diligence a traitier doulcement tous ceulz qui se confessent, et a [s]e maintenir honnestement. (GERS., Concept., 1401, 429).

96
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     CONFESSER     
-

Estre confessé. "Avoir avoué ses péchés au prêtre et reçu l'absolution" : Touteffois on en a aucuns signes : le premier et principal est pais de conscience, quant on ne sent pechié de quoy on ne soit contris et confessé (GERS., Pent., p.1389, 82).

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     CONFORT     
A. -

"Consolation, soutien, réconfort" : Lors que fait la miserable [âme], la malmenee, la povre, seule et esgaree, sans ayde et sans confort ? (GERS., Pent., p.1389, 85). De ce venoit que saint Pol s'esjouyssoit plus des aversitez de ce monde et de ses chaines et de sa prison pour le confort de ceste belle contemplacion, que nous faisons en noz prosperitez ou en couronnes et dignitez. (GERS., P. Paul, a.1394, 514). "Or va, dit le père, a celuy qui est mon demy amy, car moins l'ay servi que les autres". Ainsy le feist ; la trouva tout confort, et dist qu'il le delivreroit, et deust mourir pour luy. (GERS., Concept., 1401, 415). Car l'ambre pure et excellente A propriété véhémente à donner confort et léesce Et à tollir toute tristesce (LA HAYE, P. peste, 1426, 146).

98
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     CONFORTER     
A. -

Empl. trans. "Soutenir moralement" : ...[ils] ont presque tous les jours leesse sobre et sainte, quelconque advercité leur seurviegne, car ilz ont le Saint Esperit qui les console et conforte en bonne esperence. (GERS., Pent., p.1389, 85). ...et aucunes fois disoit [saint Paul] qu'il pouoit tout faire en la vertus de celuy qui le confortoit, c'estoit Jhesus. (GERS., P. Paul, a.1394, 495). [Saturne], Comme esméu de mau courage, Détesta moult Humain Lignage, Et l'accusa horriblement En plaine court de Parlement Favorisant et confortant Son frère Mars et l'enortant (LA HAYE, P. peste, 1426, 35).

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     CONFORTEUR     
"Celui qui réconforte" : "O tres doulx et tres begnin Saint Esperit, protecteur certain et conforteur des desolez, pere des povres, tuteur des orphelins, lumiere des aveugles, conduiseur des forvoiez..." (GERS., Pent., p.1389, 74).
100
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     CONNAÎTRE     
a)

[D'une pers.] : Mais comment garderas tu la parole de Dieu se tu ne la congnois ? Comment la pues tu mieulx congnoistre que par l'escouter ? (GERS., Pent., p.1389, 71). Et premierement Mescreance clost et bande les yeulz de l'ame, affin que jamais ne voye ou congnoisce misericorde pour l'appeller. (GERS., Purif., 1396-1397, 66). Quartement tu congnoys par ung seul oeil le mouvement du temps passé, du present et du futur, sans toy mouvoir ; pourquoy ne pourra Dieu congnoistre toutes choses estre muables sans sa mutacion ? (GERS., Trin., 1402, 162). Car les aucunes [causes] sont célestres Et les autres si sont terrestres, Estans en bas assez prouchaines Et dépendens des primeraines, Sans lesqueles avant cognoestre Nul Médicin, tant soit bon Maistre, Ne peut par art ne sagement Curer le mal aucunement (LA HAYE, P. peste, 1426, 20). Item par la premiere maniere de congnoistre on congnoist la lumiere, par la seconde les tenebres. Et pareillement il est a dire que par la premiere maniere on congnoist le bien et ce qui est bon. Par la seconde le mal (Somme abr., c.1477-1481, 165). Aneccenebron, le grant philozophe et astrologien, fut en ce temps, lequel monstra aux Egipciens à cognoistre le temps, à faire l'introïte de leurs festes sur l'entrée du Soleil ès signes royaulx. (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 22 r°).

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